Bula cea bună

bula organizationala

Acest articol a apărut în revista Forbes pe 12 decembrie 2023

„Cultura mănâncă strategia la micul-dejun”, spunea, odinioară, Peter Drucker, părintele managementului modern, și sublinia astfel rolul vital al acesteia în succesul oricărei companii. Cât de occidentală este cultura organizațiilor din România la trei decenii de la revoluție sau mai e mult până departe? Răspunsul s-ar putea să vă surprindă!

„Strategie este ușor să faci, dar să o pui în practică devine interesant. De-aceea o mănâncă cultura. Cultura face lucrurile să se întâmple, strategia doar le imaginează și le planifică. Știu că nu e ușor să imaginezi ceva, dar implementarea face diferența, iar implementarea este despre cum faci lucrurile, nu doar despre ce ai de făcut”, spune Iuliana Stan, Managing Partner al Human Synergistics România, din biroul său plin de tablouri, aflat la parterul înalt al unui bloc vechi de aproape o sută de ani. Imaginea pe care o descrie pare greu de acceptat dacă mă gândesc la protestatarii aflați la doar câteva sute de metri distanță, în fața sediului Guvernului.

„România organizațională de acum este matură, are o mentalitate constructivă, în care oamenii sunt valorizați la fel de mult precum sarcinile de îndeplinit. România organizațională este mai occidentală decât occidentul organizațional”, explică liderul Human Synergistics România și vine imediat cu completări, când vede mirarea de pe fața mea.

„Știu că poate părea exagerat, dar este susținut de date concrete. În plan organizațional, România nu doar că a ajuns la nivelul Occidentului, dar în unele aspecte îl și depășește. Liderii și managerii ar trebui să reflecteze la propria experiență și la interacțiunile cu colegii din alte țări pentru a valida această afirmație. România a arătat că poate răspunde cu agilitate la provocările și cerințele actuale, depășind ritmul de evoluție de la nivel global. Dintr-o națiune care părea să aștepte ajutor extern s-a transformat într-un epicentru de leadership, competență și bune practici la nivel mondial.”

Cu alte cuvinte, spune ea, deși adesea România a fost multă vreme etichetată ca o țară balcanică, iar tendința noastră era de a ne apăra invocând moștenirea latină, realitatea ne-a arătat o distanțare de aceste etichete și o aliniere cu valorile occidentale.

Dar tot Iuliana Stan adaugă un detaliu esențial. „Desigur, aceasta nu este o caracteristică omniprezentă în România. Dar, ca în orice țară, progresul este adesea impulsionat de bule și grupuri mici și dinamice. Iar în România există o bulă organizațională occidentală bine conturată care atrage alte bule după ea. Pas cu pas, organizație cu organizație, România și-a depășit condiția și își asumă un rol de lider global în diverse domenii.”

Datele concrete despre care vorbește Iuliana Stan sunt reprezentate de un studiu desfășurat în ultimii doi ani pe un număr de peste 130 de companii și 3.000 de persoane, pe baza unor metodologii pe care Human Synergistics le folosește pe piețele din lumea occidentală de peste 50 de ani. „Nu este vorba despre un sondaj de opinie, ci despre o cercetare cu metodologie sociologică la bază”, insistă managerul care are la bază studii de sociologie. „În prima ediție a cercetării, desfășurată în 2009 în peste 150 de organizații cu aproape 1.500 de respondenți, am surprins perfect capacitatea românilor de a se descurca și de a dori, în mod creativ, să rezolve orice situație aveau de rezolvat. Această capacitate de a ne descurca era reprezentată printr-o dimensiune mare a stilului «Autodezvoltare» în profilul culturii de organizație, atât în datele din cercetare, cât și în datele clienților”, rememorează Iuliana Stan.

Astfel, în 2009, aspirațiile oamenilor erau mai degrabă defensive și valorizau întrecerea (competiția), manifestările de forță sau obediența, iar preocuparea oamenilor era mai degrabă să își securizeze situația. „Dacă dorești ceva defensiv, de exemplu, să nu fii considerat slab, incapabil sau prost pregătit de către ceilalți, îți vei pune toată energia în a demonstra că nu ești așa și cu siguranță că nu îți vei cultiva inteligența și valoarea și nu te vei bucura de beneficiile interacțiunilor cu ceilalți.”

Un deceniu mai târziu, situația este cu totul alta, potrivit rezultatelor cercetării realizate de Human Synergistics România în perioada 2021-2022.

„Așteptările oamenilor din organizații au evoluat și sunt perfect aliniate cu cele ale angajaților din țările occidentale: se uită la viitor, la colaborare, la un bine comun mai relevant decât binele individual. Mă refer la aspirații, nu la modul cum se întâmplă deja lucrurile. Dar este vital ca aspirațiile să fie constructive, pentru că ceea ce ne dorim predominant are o șansă mult mai mare de realizare.”

Mai exact, ultimul deceniu a adus, potrivit rezultatelor cercetării, o reducere a comportamentelor defensive în organizațiile din România și o creștere semnificativă pe spectrul de comportamente constructive. „Sunt însă două dimensiuni care nu s-au «mișcat», deși, personal, mă așteptam să văd schimbări: una este orientarea spre rezultat, care măsoară comportamente asociate îndeplinirii unui scop, iar cealaltă dimensiune este un indicator care se numește job design și care are în vedere modul cum oamenii își înțeleg munca”, spune Iuliana Stan, care compară situația cu cea a unui mușchi util, dar complet neantrenat, sau a unui organ despre care nu știm prea mare lucru, dar are un rol destul de important. „Orientarea spre rezultat este despre sentimentul de realizare sau de reușită, este ceva profund în sine, nu este despre a avea sau a nu avea rezultate. Are o dimensiune calitativă, nu cantitativă. Oare simt oamenii că prin efortul lor individual fac o diferență? Simt oamenii că este relevant ceea ce fac? Au oamenii o gândire de tip cauză–efect sau de tip problem–solving? Aici va fi de lucru în anii următori, acest tip de mentalitate trebuie antrenată și acest antrenament va produce următoarea schimbare majoră la nivel de societate.”

Astfel, dacă, până acum, prima abordarea competitivă, potrivit căreia trebuie să fii primul cu orice preț, pentru că nu există nimic mai rău pe lume decât să nu câștigi, rezultatele cercetării prefigurează un fond bun, optimist, pozitiv, bazat pe un stil constructiv. „Dacă a durat mulți ani să ajungem de la o Românie organizațională defensivă la una constructivă, ceea ce este de făcut de acum înainte pare floare la ureche, dar tot vor fi necesari trei-cinci ani.

Oamenii au nevoie să înțeleagă de ce fac ceea ce fac, unde folosește munca lor și cu ce devin mai buni ei înșiși făcându-și bine treaba. Oamenii au nevoie să înțeleagă singuri, fără să aștepte să le spună cineva, cum e nevoie să își ajusteze munca pentru a face o treabă de calitate, sau cel puțin la nivelul de calitate necesar. Oamenii au nevoie să înțeleagă care este impactul și semnificația muncii pe care o au de făcut.”

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments